به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش امشب ۲۴ دی ماه با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری به بررسی ارتقاء راهبردی نیروی دریایی کشور پرداخت.
امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه منطقه ماموریتی نیروی دریایی گسترده است، گفت: عمده شناورهای تجاری ما در دریا در حال تردد هستند، اگر بنا باشد شناورهای ما ۵ الی ۶ هزار کیلومتر دورتر از مرزهای دریایی کشور فعالیت انجام دهند لازم است که خدمات خوبی را در دریا دریافت کنند.
او ادامه داد: اگر بنا باشد در آن فاصله عمل کنند نیاز به خدمات دارند، اگر خدمات نباشد ناچاریم که این ۶ هزار کیلومتر را پس از صرف زمانی به بندر برگردد، ناوبندر خاک به عنوان یک شناور همه ظرفیتهای لازم را دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: ساخت ناوبندر مکران برای پشتیبانی و عدم بازگشت ۵ تا ۶ هزار کیلومتری ناوگان دریایی به بنادر امن برای تامین اقلام مورد نیاز ساخته شده است.
او با اشاره به اینکه نیروی دریایی ما در مقیاس جهانی باید در دریاهای اقیانوسی حضور پیدا کند گفت: باید در دو لایه کنترل دریایی را بتوانیم انجام دهیم یعنی باید بتوانیم در یا را درسطح، زیر سطح و آسمان تحت کنترل خود قرار دهیم و اوضاع را به نفع خود مورد بهره برداری قرار دهیم.
امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه نفس حضور در دریا قدرت است، افزود: دریا را باید به زیر پای خودمان بکشانیم، دریانوردی اساساً نماد و نشانهای از قدرت یک ملت است، ما در خلیج عدن به طور مرتب حضور داریم.
امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه شناور خارک در مقیاس محدودتری نسبت به ناوبندر مکران توان پشتیبانی ناوگان دریایی را دارد لذا مکران توان حمل ۵ بالگرد سنگین موجود در کشور را دارد اظهار کرد: شرایط کرونایی و عدم استفاده از بنادر کشورهای دیگر و بنادر امن باعث افزایش سرعت در ساخت ناوبندر مکران شد.
او با اشاره به اینکه خارک را ناچار هستیم تا به بندر بیاوریم، زیرا ظرفیت حمل بالگرد در خارک محدود است، گفت: مکران میتواند ۵ بالگرد را بر روی خود حمل کند، بالگرد ضد زیردریایی میتواند بر روی این شناور نشست و برخاست انجام دهد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: مکران ظرفیت خیلی بزرگی دارد و به عنوان یک جایگزین برای خارک در دریا تلقی میشود، مکران کمک میکند تا در مسافتهای دورتر بتوانیم پشتیبانی از ناوگان نیروی دریایی را انجام دهیم.
امیر دریادار خانزادی تصریح کرد: در شرایط کرونا امکان اینکه به بنادر محدودی که وجود دارد برویم وجود نداشت، این امکان برای ما به شدت محدود شده بود، ما نمیخواستیم خدمه و ملوانان به خطر بیفتد، در این ایام وقتی ناوهای هواپیمابر آمریکایی که در بنادر پهلو گرفتند، نیروهای خدماتی آنها با حجم وسیعی به بیماری کرونا مبتلا شدند و ماموریتشان مختل شد، اما ما با این موضوع مواجه نشدیم و به دقت توانستیم این بیماری را کنترل کنیم و در تمام مدت در دریا حضور داشتیم.
او افزود: برای ما مهم بود که خیلی زود این اتفاق بیفتد لذا یک کار شبانه روزی در چهار، پنج ماه گذشته توسط همکاران بنده و مجموعهای از کشتی سازی کشور انجام شد لذا از آقایان رضاییان ، مجاهد و همکاران ایشان نهایت تشکر را دارم که این عرشه پرواز بسیار بزرگ را طراحی کردند.
امیر دریادار خانزادی عنوان کرد: برای اینکه چنین عرشه ای را ایجاد کنیم که توانایی هفت فروندبالگرد سنگین را داشته باشد ناچار بودیم وزنی معادل هزار تن به شناور اضافه کنیم، یک ناوشکن از ۶۵۰ تن فلز ساخته می شود یعنی معادل دو ناوشکن عرشه فلزی را کار کردهایم، به طوری که به اندازه دو ناوشکن فلز بر روی این شناور کار گذاشته شد تا عرشه پایداری به وجود آید.
فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: همزمان نیز ظرفیت های دیگری به این شناور اضافه شد تا یک شناور کاملا اطلاعاتی و با قابلیت جنگ الکترونیکی باشد، از شهریورماه این فرایند شروع شد و در آذرماه به خاتمه خود رسید، از آذرماه تا هفته های گذشته تمرینات و آزمایشات شناور را در دریا انجام دادیم و امروز به ناوگان نیروی دریایی اضافه شد.
او ادامه داد: سلاح های پدافند هوایی به این شناور نصب شده است که البته از نوع سلاح های اتوماتیک هستند .