رویترز: نشست شورای امنیت درباره ایران به عرصه انتقاد از آمریکا تبدیل شد

 

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت فراخوان آمریکا برای تشکیل نشست شورای امنیت درباره ناآرامی‌های ایران موجب انتقاد دیگر کشورها از موضع مداخله‌جویانه واشنگتن شد.

رویترز: نشست شورای امنیت درباره ایران به عرصه انتقاد از آمریکا تبدیل شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز گزارش داد: یک نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تحولات اخیر در ایران، تبدیل به محلی برای انتقاد از آمریکا به سبب درخواست برگزاری این نشست بر سر چیزی شد که برخی از اعضا آن را مسئله‌ای داخلی برای ایران دانستند.

در این گزارش آمده است: سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت این اعتراضات، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید نمی‌کند. این اظهارات انتقادی تلویحی از آمریکا بود.

«فرانسوا دولاتر» گفت: «باید نسبت به هرگونه تلاش برای سوء استفاده از این بحران برای اهداف شخصی مراقبت کنیم که ممکن است به نتیجه‌ای عکس آن چه انتظار داریم منجر شود.»

او گفت: «رخداد‌های چند روز گذشته در ایران هرچند نگران‌کننده است، اما به خودی خود تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی محسوب نمی‌شود.»

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، بعد از اعلام فهرستی از شعار‌هایی که معترضان ایرانی سر می‌دادند گفت ایران زیر نظر است. او گفت: «بی‌اعتنایی دولت ایران به حقوق مردم خود در سال‌های متمادی مستند شده است».

او گفت: «ما آرام نخواهیم بود و تلاش‌های غیرصادقانه برای نامیدن معترضان به عنوان عروسک خیمه شب‌بازی قدرت‌های خارجی این مسئله را تغییر نخواهد داد.»

غلامعلی خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل، در این نشست گفت: دولتش «شواهد محکمی» دارد مبنی بر این که اعتراضات اخیر در ایران «کاملا به روشنی از خارج هدایت می‌شد.»

او گفت: آمریکا با فراخوان دادن برای این نشست از قدرت خویش به عنوان عضو دائم شورای امنیت سوء استفاده کرده است.

وی افزود: «متاسفانه به رغم مقاومت برخی از اعضای شورای امنیت، این شورا اجازه داد دولت کنونی آمریکا با برگزاری نشستی درباره مساله‌ای که خارج از حیطه اختیارات آن است، از آن سوء استفاده کند.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، گفت: آمریکا از ظرفیت این شورا سوء استفاده می‌کند و این نشست تلاشی برای استفاده از وضع کنونی ایران برای تضعیف توافق هسته‌ای می‌باشد که دولت کنونی آمریکا مخالف آن است.

وو هائیتو، معاون سفیر چین در سازمان ملل، نیز گفت بحث درباره وضع داخلی ایران در شورای امنیت «به حل مسئله داخلی ایران کمک نمی‌کند.» 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.